torsdag 21 maj 2009

Två förkläden och lite annat!

Idag har jag haft en härlig sydag!

Jag glädjer mig åt att jag är så bra på att spara, för det inne bär att jag har så mycket bra grejer så jag nästan blir förvånad själv ibland :)

Jag hade redan innan bestämt mig för att sy några enkla förkläden och började plocka fram material:
Begagnade dragkedjor, matchande kantband och ett sött tyg som jag har köpt billigt någon gång för länge sedan. Tråd skall man alltid använda ny!


Det fick bli en mycket enkel modell. Kantband i hals, armhål och nertill och en dragkedja mitt fram.


Dragkedjan var inte delbar och den var lite kort så jag förlängde den med en bit av tyget innan jag satte dit den.


Passar till någon som är en tulpanlängd hög!


Sedan var det, det gamla, Marimekko tygets tur att ryka.


På detta förkläde placerade jag dragkedjan bak istället. Det fick bli kantband och dragkedja i orange denna gång. Till gjorde jag sedan ett par byxor i röd plysch. Byxorna är höga i midjan för att inte hasa ner, jag gjorde dem "snäva" runt rumpan och vida nere vid foten. De har mudd både upptill och nertill.



Jag avslutade dagen med en "blus" i svart, finmönstrad bomull :)
Det tillfälliga kantbandsdillet gjorde att det fick bli detta även denna gång.
Ett sprund bak och en knapp - enkelt men snyggt!
Jag har tänkt att man skall ha en liten body under.

Till detta ett par matchande svarta plyschbyxor med röda muddar.



Men kvällen är ju ung och dottern har just somnat så jag tror jag tar en repa till ner mot symaskinen :)

1 kommentar:

  1. Den som spar osv.. det är så sant, så sant.. Så snyggt det blev.. kvinnan i tulpanlängd klär ju så bra i det mesta.. det där kantbandsdillet är SVÅRT att bli av med.. Bloggen i sej är ju rent fantastisk.. går ju bara från klarhet till klarhet!

    SvaraRadera