lördag 30 maj 2009

Förvaringssäck

I kväll har jag gjort en bollgömma till min son. Idén kan användas till mycket. En stor säck med lite större hål passar utmärkt som tvättsäck. En riktigt liten en kan passa till förvaring av gummisnoddar eller barbieskor.

Såhär gör du i alla fall:

Klipp till två bitar tyg i denna form. Jag valde att använda samma tyg både inne och ute på säcken men du kan naturligtvis använda olika tyger. Jag lade tyget dubbelt när jag klippte.


Öppningen
Använd ett, lagom stort, runt föremål och rita så ut en markering för säckens öppning. Rita på baksidan. Men Klipp INTE!!


Lägg fodret och yttertyget räta mot räta och nåla som bilden visar för att inte tyget skall glida när du syr.


Sy en söm längs linjen.


Efter att du sytt kan du klippa bort tyget. Klipp ca en halv cm innanför sömmen.


Klipp sedan små hack runt hela cirkeln. Var noga med att inte klippa av tråden i sömmen!! Om detta händer måste du sy om sömmen.



Vänd och pressa. Om du vill kan du sy en stickning omkring öppningen.

Upphängning
Klipp till ett hänge i den längd du önskar. Vik i hop, pressa och sy.


Nåla och sy sedan fast hänget på yttertyget (ovanför hålet).

Sy ihop påsen


Vik ihop, räta mot räta, fodret för sig och yttertyget för sig och sy ihop det längs hela kanten (lite svårt att se på min bild eftersom jag har samma tyg som foder och utsida).



Botten


Vänd på arbetet så att sömmarna kommer in mellan foder och yttertyg. Sy sedan ihop längs ner i botten. Tänk på att du måste ha fodertyget utåt när du syr, så att sömmen hamnar inuti säcken.


Vik av hörnen, nåla och sy.

Vänd på säcken så utsidan hamnar utåt. Klipp till en pappskiva och lägg in i botten (du kan ju klä den med tyg om du vill).

Vips har du en förvaringssäck!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar