lördag 30 maj 2009

Försök till vändbar jacka!

Nu har mitt blå manchestertyg äntligen blivit till den jacka som jag länge har tänkt på.
Jag hittade ett blommigt tyg till foder och eftersom jag tyckte att det var så sött tänkte jag att jag kanske kunde göra jackan vändbar.
Både manchestertyget och det blommiga tyget är köpt på Erikshjälpen.

Jag gjorde en modell med raglanärm (som vanligt när det gäller mig) och kapuschong.
För att kapuschongen skulle vara mjuk och sluta tätt kring ansiktet satte jag en mudd i kanten.
Jag satte även en mudd i ärmen.

Resultatet kommer nedan!


Jag började med att sy ihop den blå kapuschongen och satte fast mudden på denna. Jag sydde sedan den blommiga och därefter sydde jag ihop de två kapuschongerna med mudden i mellan.
Observera att jag inte sydde ihop kapuschongerna i framkant, då dragkedjan skall gå upp där.

Sedan var det dags för själva jackorna. Dessa sydde jag bara ihop var för sig och sedan satte jag fast kapuschongen, först på den blå och sedan på den blommiga.

Dragkedjan
Dragkedjan var tyvärr inte vändbar, men naturligtvis delbar. Som vanligt återanvänd! Superbra eftersom dragkedjor är så dyra.

För att dragkedjan inte skall nypa eller skava under hakan, satte jag dit ett litet skydd. Detta syddes fast på kapuschongernas ena framkant.

Sedan var det dags för dragkedjan. Jag började med att sätta fast den i den blå jackan, så vek jag över den blommiga och sydde ihop de två jackornas framkanter med dragkedjan i mellan (hoppas att man kan förstå någonting av detta :)). När jag hade vänt på jackan så att rätan på tyget kommit utåt, pressade jag den, jag lade in en klisterremsa (som man brukar ha för att snabbfolla gardiner) mellan tygerna, längs dragkedjan och pressade, för att slippa sy en stickning längs dragkedjan.
Jag sydde dock en stickning vid kapuschongmudden.

Nedan ser man hur dragkedjeskyddet ser ut från båda sidorna på jackan.



När dragkedjan var på plats var det dags för upplägget nertill. Jag vek in 2 cm på de båda tygerna, pressade och nålade ihop dem (blom + blå). Så sydde jag en söm längst ut i kanten som fäste ihop de båda tygerna.

Ärmen
Detta är ju ett ständigt gissel för mig. Jag tror alltid att jag kan sy ihop foder och yttertyg från avigan och sedan vända på jackan ... men det går INTE!!
Jag sicksackade ihop de två tygerna (blom + blå) och satte sedan en mudd så att det såg bra ut från det blå hållet. Eftersom det då blev en söm från blomhållet måste jag lösa detta problem. Jag tog då ett kantband och satte över sömmen och resultatet blev mycket bättre än jag hade sett framför mig!


Hoppas att det går att förstå någonting av denna "fantastiska" beskrivning ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar